Batıanadolu

Mesleki ve Teknik Eğitim

Türkiye’de üniversite tercihlerinde yanlış tercih yapma oranı %54’tür.

SBS, ALS, LES, KPSS, TUS, LYS, YGS,TEOG,LGS, AYT,TYT…… Bunlar sınavla öğrenci alma konusunda yaşanan çarpıklığın ve kaosun göstergeleridir.

Liselerin üniversitelere öğrenci gönderme oranları 2020 verilerine göre şöyledir:

  • Devlet liseleri                       %20
  • Yab. Dil. Ağ.L.                      %28
  • Özel Liseler                          %39
  • Anadolu Liseleri                   %58
  • Özel Yabancı                        %57
  • Fen-devlet                            %63
  • Fen-özel                               %68
  • Öğretmen L.                         %59
  • İmam H.L.                             %16
  • Teknik Liseler                         %9

       GENEL ORTALAMA          %21

Bu da gösteriyor ki, liselerimizden mezun çocuklarımızın büyük bir bölümü yüksek öğrenime devam edebilecek alt yapıya sahip değillerdir.

Bu sorunun çözümü, daha ilköğretimden başlayarak çocuklarımızı ilgi ve yeteneklerine göre yönlendirmekte planlı bir çalışmayla mümkün olacaktır. Ayrıca mesleki ve teknik liselerin istihdama yönelik devletçe desteklenmesi ve gerek kamu gerekse özel sektörde ihtiyaca uygun olarak iş olanağı sağlanması gerekmektedir. Son yıllarda bu konuda olumlu adımlar atılmış olsa da yeterli değildir ve mesleki - teknik eğitimin giderek yaygınlaştırılması ve devletçe desteklenmesi şarttır.

BASEK Batıanadolu Okulları, bu ihtiyacın farkına varmıştır ve teknik liseleri çok sayıda alan ve dalla hayata geçirmiştir.

 

TÜM ALANLARDA 2020 PİSA ORTALAMALARI

MATEMATİK                                    OKUMA                                 FEN

1Çin (Şanghay)                              Çin (Şanghay)                     Çin (Şanghay) 

2 Singapur                                      Çin (Hong Kong)                Çin (Hong Kong)

3 Çin (Hong Kong)                          Singapur                              Singapur

4 Çin (Tayvan)                                 Japonya                                Japonya 

5 Kore                                              Kore                                       Finlandiya

6 Çin (Makau)                                  Finlandiya                            Estonya

7 Japonya                                        Çin (Tayvan)                        Kore

8 Lihtenştayn                                    Kanada                                 Vietnam

9 İsviçre                                            İrlanda                                   Polonya 

10 Hollanda                                      Polonya                                Kanada 

 *Türkiye 43. Sırada

Bu veriler ışığında, mesleki ve teknik eğitimin önemi bir kez daha ortaya çıkmaktadır. Her çocuğun üniversite hayaliyle yetiştirilmeye çalışılması rasyonel değildir. Bu durum yeteneklerin ve ilgi alanlarının görmezden gelineceği sonucunu yaratır ki, bu da insan kaynağımızın heba edilmesi anlamına gelir. Oysa, mesleki ve teknik eğitime ortaokul sonrası yönlendirilen çocuklar bu alanda daha başarılı olacakları gibi isterlerse yüksek öğrenime de yine kendi alanlarında devam edebilirler. Etmek istemeyenler de gerek özel sektörün gerekse kamu işletmelerinin ara insan gücü ihtiyacını karşılayabilirler.

Gelişmiş ülkelerde tanımı yapılmış ve eğitimi verilen meslek sayısı yaklaşık 8000 iken bu sayı ülkemizde yaklaşık 1000’dir. Evinize herhangi bir tamirat için usta çağırırsınız; örneğin; su tesisatında bir sorun vardır; usta, elektrik sistemini de, boya-badana işlerini de, fayans döşemeyi de yapabileceğini anlatır size. Çağımız “ne iş olsa yaparım “ çağı değildir; her bir konuda ayrı ayrı uzmanlık gerektiren işler vardır ve bu ancak o alandaki nitelikli bir teknik eğitimle sağlanabilir.

Mesleki ve teknik liseler, ülkemizin yarınlarıdır ve olmaya da devam edecektir.