Batıanadolu

Yeteneklerin Keşfi

Zeka, yetenek ve ilgi alanı kavramları, toplumumuzda maalesef birbirine karıştırılarak kullanılıyor.
Zeka, zihnin öğrenme, öğrenilenden yararlanabilme, yeni durumlara uyabilme ve yeni çözüm yolları bulabilme yeteneğidir.
Yetenek; genel anlamıyla insanın doğuştan gelen, öğrenme olmaksızın herhangi bir alanda onu diğerlerine göre daha farklı kılan her türlü yeterlilik ve üstün beceri özelliğidir. Yani, temel olarak herkesin yapabileceği şeyleri, herkesten daha iyi ve farklı yapabilme becerisidir.

İlgi alanı ise, bir insanın sevdiği veya yapmaktan hoşlandığı şeylerdir.
Çocuklarını her fırsatta üstün zeka ölçüm testlerine götüren anne-babalar bilmelidir ki, iyi  işlenmemiş ve doğru yönlendirilmemiş üstün zekalı çocuklar, ileride hem kendileri hem de ailelerini hayal kırıklığına uğratabilirler.
Çin’in nüfusunun yüzde yirmibeşi’nin üstün zekalı olduğu kabul edilmektedir. Bu demektir ki, bizim çocuklarımızın tamamından fazla üstün zekalı çocukları vardır. Bu durum, onları hiçbir alanda geçemeyeceğiz anlamına gelmez. Önemli olan üstün zekalı çocuklarımızın nasıl yönlendirileceğidir. İşte burada anaokulundan başlamak üzere tüm okullara büyük görev düşmektedir.
Yetenekler konusunda da benzeri bir durum vardır. Doğuştan gelen ve kalıtsal özelliklerin yanında coğrafi özellikler de belirleyici olmaktadır. Örneğin, kısa mesafe koşucuları Karayip Adaları’ndan  (Jamaika gibi.) Uzun mesafe koşucuları Orta Afrika’dan (Kenya gibi.) Örneğin siyahi yüzücü pek göremezsiniz. 

Bu konuda da okullar, çok dikkatli ve bilinçli olmalıdır. Zeki ve yetenekli çocukların ortaya çıkarılması yetmez; uzman eğitimcilerle doğru yönlendirilmelidirler. Bunun için de okulların , dolayısıyla yönetici ve öğretmenlerin farkındalık düzeylerinin yüksek olması gerekmektedir.
Her çocuğun üstün zeka ve yeteneğe sahip olması mümkün olmadığına göre, bu durumda her bir çocuğun herhangi bir şeye karşı yatkınlığının olduğu ve mutlaka bir şeye karşı ilgisinin yoğun olduğu gerçeğinden hareket edilmeli ve çocuklar ona göre yönlendirilmelidir.

Batıanadolu Okulları, bu konularda farkındalığı yüksek eğitimcilere sahiptir ve kurum olarak yetenekleri ortaya çıkarıp doğru yönlendirmeler yapar ve de onları maddi-manevi destekler.